Fysiologiska tester

Pnoe har den mest avancerade platformen till att analysera din konditionsprofil och att hjälpa atleter och motionärer för ökad prestation.
Vi hjälper dig till att tolka resultaten!


Pris: 

1250kr konditionsanalys (Vo2max, threshold mm)

600kr RMR Test- Vilometabolism

Olika tester och vad de gör

Vilometabolism test- (RMR)

Resting Metabolic Rate är ett mått för att  undersöka hur mycket energi(kalorier) din kropp använder under vila. Detta är väldigt användbart om du planerar ett kostschema för tex viktnedgång, uppgång eller behållande kroppsvikt.

Testet innebär att man ligger still i viloposition och andas lugnt i gasmasknalysatorn i ca 10min. Efter detta kan den totala dagliga kalori-intaget räknas ut.

Förberedelser innan test

  • Ät inte eller träna 4-5h före testet.
  • Drick inte koffein 4-5h före testet.
  • Rök inte eller drick alkohol 2h före ditt test
  • Delta inte i extrem/ väldigt intensiv styrketräning 12h före test.
  • Kom minst 10 min innan testet så du är avslappnad.

    Vo2 Max - RAMP test ∼12min

    Ett ramp protokoll är ett test som lämpar sig för medeldistans och sprintare som vill undersöka sin fysiologi. 

    Ett test ger oerhört många olika mätvärden som maximalt syreupptag, maxpuls, fett- och kolhydratsanvänding under aktivitet, ventilationskapacitet, maxhastighet (Race), belastningstålighet, individuella pulszoner, atletprofil Aerob/anaerob, mjölksyratröskel.

    Testet kan utföras på löpband, cykel och rodd efter träningsgren . Rekommenderar löpband för Vo2 max. Testledare hjälper dig tolka resultaten.

    Testet börjar med att identifiera de olika intensiteter som individen ligger på. Därefter så har testet 3 delar. 1: En 3 minuters uppvärmning. 2: Ett 9 till 12mins ökande test där intensiteten ökar varje minut. 3: 3 minuters aktiv vila. 

    Förberedelser innan test
    • 5 Timmars fastande innan test. Endast vatten är okej.
    • Inget intag av tobak, kaffein eller ”stimulanter” tex PWO 5 timmar före test.
    • Delta inte i extrem/ väldigt intensiv styrketräning 24h före test. Framförallt inte benträning.
    • Om man tar medicin, ta dem som vanligt.
    • Ta med träningskläder och skor samt ett mellanmål efteråt.

    Step Test - Långdistans

    Ett step protokoll är ett test som lämpar sig för långdistans där varje ökning är längre och gör att löparen når en homeostas (RER) av varje intensitet. Detta leder till mer data på varje intensitet vilket är användbart för att utvärdera tex race-hastighet eller max fettförbränning 40 min in i ett lopp. 

    Testet individualiseras efter den informationen som man söker.

    Förberedelser innan test

    • 5 Timmars fastande innan test. Endast vatten är okej.
    • Inget intag av tobak, kaffein eller ”stimulanter” tex PWO 5 timmar före test.
    • Delta inte i extrem/ väldigt intensiv styrketräning 24h före test. Framförallt inte benträning.
    • Om man tar medicin, ta dem som vanligt.
    • Ta med träningskläder och skor samt ett mellanmål efteråt.

    Vad är ett bra vo2 max?

    Vo2 max påverkas av ålder, kön, genetik, fitness och övriga faktorer såsom altitud. 

    För en vanlig stillasittande inaktiv man når man i ett Vo2 max test runt 35-40 mL/kg/min. Hos en kvinna ligger detta ungefär runt 27 till 30 mL/kg/min. Hos manliga elitlöpare har man kommit upp i världen över 85mL/kg/min och kvinnliga 77mL/kg/min. 

    Ett bra Vo2 max för en 25 åring man är 42,5-46,4 mL/kg/min medans kvinnor är runt 33-36,9 mL/kg/min.

    Det högsta värdet som är korrekt registrerat är den norska olympiska skidåkaren Bjørn Dæhlie som uppnådde hela 96 mL/kg/min 1990. Även en norsk cyklist Ousted Dæhlie uppnådde 97,5 mL/kg/min, dock undersöker forskare om testet var tillförlitligt.